Kreatywnie i naukowo w klasie 3b
Piątkowe zajęcia z kreatywności w klasie 3b nabrały eksperymentalnego charakteru 🙂
W trakcie spotkania trzecioklasiści mieli do wykonania doświadczenia z wodą. Czas na pierwsze zadanie. Uczniowie do worka stunowego nalali wodę, a następnie woreczek przebili kredkami. Jedni robili to bardzo szybko, inni trochę wolniej. Zasada była jedna, kredka ma być wbita i musi wyjść na drugą stronę. Dzieci były zaskoczone, że woda nie wylewa się. Ale co się stanie gdy wyciągniemy lub poprawimy jedną lub kilka kredek? Ciecz się wylewa. Wykonany eksperyment trzecioklasiści porównali do urazu naszego ciała, gdy głęboko wbije się do niego obce ciało naruszając strukturę organizmu. Była to doskonała okazja do powtórki z pierwszej pomocy. W drugiej części spotkania uczniowie w eksperymencie poznali niezwykłe właściwości wody. Do słoika napełnionego po brzegi wodą tzw. menisk wypukły uczniowie podchodzili wrzucali po jeden, dwa a nawet trzy spinacze i?
I niezależnie od tego ile spinaczy znalazło się w naczyniu to ciecz i tak się nie wylała. I tu brawa dla Ani, która przewidziała wynik doświadczenia. Na sam koniec pani Agata położyła na powierzchni wody w słoiku jeden spinacz, który nie zatonął. Jak to możliwe? I znów wyjaśnieniem są „magiczne” cząsteczki wody w naczyniu, które przyciągają się do siebie na wzajem. Dlatego też powierzchnia wody jest jak napięta błona. I to już koniec relacji z zajęć. Teraz Wy spróbujcie zrobić te eksperymenty w domach. Udanej zabawy!
Fotorelacja przygotowana przez Adriannę Pacut i Oskara Kołacza.
ESKPERYMENTY Z ZAJĘĆ:
Worek z kredkami
Co będzie potrzebne do wykonania doświadczenia:
- woreczek strunowy
- kredki
- woda
Do woreczka wlewamy wodę.
Szczelnie go zamykamy i wbijamy kredki.
Nad naczyniem np. miską lub umywalką wyciągamy kredki.
Dlaczego tak się dzieje? Wszystko za sprawą polietylenu, z którego zbudowany jest woreczek. W momencie gdy polietylen jest rozrywany przez wbijanie w niego kredek, jego cząsteczki zbliżają się do siebie i zaciskają wokół kredek.
Woda w słoiku i spinacze
Co będzie potrzebne do wykonania doświadczenia:
- słoik
- spinacze biurowe
- woda
Do słoika wlewamy wodę, tak aby utworzył się menisk wypukły (woda już prawie się przelewa).
Wrzucamy pojedynczo spinacze do naczynia.
Dlaczego tak się stało? Cząsteczki wody przyciągają się do siebie i tworzą wiązania utrzymująca ciecz w naczyniu.
Pływające spinacze
Co będzie potrzebne do wykonania doświadczenia:
- słoik
- spinacze biurowe
- woda
Do naczynia wlej wodę.
Skup się i ostrożnie połóż poziomo na powierzchni wody spinacz. Jeśli nie udało się za pierwszym razem nic się nie stało. Weź kolejny spinacz i próbuj.
BONUS! A teraz dodaj do naczynia trochę płynu do naczyń i zobacz co się stanie J
Płyn do naczyń jest tzw. substancją czynną aktywnie, co oznacza, że zmniejsza napięcie powierzchniowe wody (nasza „błona” utworzona przez wodę zanika) i spinacz tonie.